IN memoriam 2017 - 2018
Ogólne informacje o projekcie
Projekt IN MEMORIAM ma na celu
przybliżenie młodym obywatelom Europy cząstkę jej historii. Skupiamy się
na I połowie XX wieku. Był to okres, kiedy naszym kontynentem targały wojny, a
ludziom przyszło żyć w ciężkich i burzliwych czasach. Podczas pracy nad
projektem poznajemy sylwetki wybitnych osób. Każda ze szkół partnerskich
wybrała kogoś, kto jej zdaniem zasługuje na to, aby ocalić go od zapomnienia.
Są to: Jean Moulin - członek francuskiego ruchu oporu, Miguel Hernandez -
hiszpański poeta i dramaturg, oficer w armii republiki w czasie wojny domowej w
Hiszpanii w latach 1936-1939, Imre Kertész - węgierski pisarz żydowskiego
pochodzenia, więzień obozu w Auschwitz oraz Marek Edelman-lekarz, polski
działacz polityczny i społeczny pochodzenia żydowskiego, jeden z przywódców
powstania w gettcie warszawskim. Poznając te postacie, odkrywamy również
czasy, w których przyszło im żyć i poznajemy wartości jakimi się kierowali. W
jaki sposób mieszkańcy Polski, Francji, Węgier i Hiszpanii radzili sobie z
trudną rzeczywistością?
Cele projektu:
- rozwijanie umiejętności bazowych
oraz takich jak: umiejętności planowania, informatycznych oraz
lingwistycznych przy użyciu innowacyjnych metod pedagogicznych
skierowanych na nauczanie
- ulepszanie stosowania nowych
technologii w procesie nauczania poprzez dostęp do nowych baz danych
- wspieranie innowacyjnych projektów
mających na celu zredukowanie różnic w umiejętności nauczania,
które dotyczą uczniów pochodzących ze środowisk
nieuprzywilejowanych, wyeliminowanie ich wykluczenia
- pomoc szkołom w walce z wykluczeniem
szkolnym oraz problemami z uczniami pochodzącymi z trudnych rodzin,
stworzenie sprzyjającego środowiska dla nauczania.
Partnerzy
FRANCJA
Szkołą
koordynującą projekt jest francuskie liceum REMI
BELLEAU,
liceum ogólnokształcące z sekcją dwujęzyczną
angielsko-hiszpańską. Szkoła znajduje się w mieście Nogent le
Rotrou leżącym w dolinie Loary, ok. 100 km od Paryża.
HISZPANIA
Naszym
kolejnym partnerem w projekcie jest hiszpańskie liceum IES
MIGUEL HERNANDEZ z
Alicante, historycznego miasta portowego nad Morzem Śródziemnym
Część przedmiotów jest tam nauczanych w języku angielskim.
WĘGRY
Trzecią
szkołę partnerską większość z was dobrze zna. Jest to
liceum HUNFALVY
JANOS z
Budapesztu, z którym od dwóch lat organizujemy wymiany uczniów.
Aktywność - wyjazdy - spotkania
HISZPANIA – ALICANTE fotorelacja, marzec 2017 r.
Relacja Oli Wiórkiewcz:
W składzie: - Ola Wiórkiewicz, Ania
Zając, Kasia Dąbek oraz Kuba Deryło wraz z paniami nauczycielkami:
panią Izą Tarnowską – Zagórską i panią Justyną Jarecką -
Chmielowską, udaliśmy się w podróż do Alicante – nadmorskiego,
malowniczego miasta w Hiszpanii. Oprócz Polaków w projekcie brali
udział także uczniowie z Węgier oraz Francji. Po poznaniu naszych
hiszpańskich partnerów z liceum im. Miguela Hernandeza i
zakwaterowaniu w ich domach, dwa pierwsze dni mieliśmy do własnej
dyspozycji. Spędziliśmy je relaksując się po miesiącach nauki w
szkole. Odkryliśmy cudowne miejsca w Alicante – urokliwe uliczki,
piękne parki pełne palm, piaszczystą plażę oraz cudowne
kawiarnie z najlepszymi na świecie lodami o smaku crema catalana.
Niedziela upłynęła nam bardzo miło. Wraz z nauczycielem historii,
Carlosem, zwiedzaliśmy Alicante i dowiedzieliśmy się mnóstwa
rzeczy o historii miasta oraz roli, jaką odgrywało ono podczas
Wojny Domowej w Hiszpanii w latach 1936-1939. Mieliśmy okazję
zatańczyć taniec rewolucyjny a także odwiedzić Zamek św.
Barbary, który służył niegdyś jako więzienie dla
republikańskich jeńców. Poniedziałek zapoczątkował wspólną
pracę nad projektem. Grupy licealistów z każdego państwa
przedstawiły swoje prezentacje, których jednym z tematów był
życiorys Miguela Hernandeza. Profesor literatury hiszpańskiej
oprowadził nas po szkole. Na ścianach korytarzy znajdowała się
cała historia patrona szkoły, którą profesor doskonale uzupełniał
przeróżnymi anegdotami i ciekawostkami. Tego dnia mieliśmy także
okazję spróbować „la pericana”, czyli potrawy, którą żywili
się ludzie w czasie wojny. Była to sucha, solona ryba podawana z
pomidorami i oliwą. Niesamowitym zaskoczeniem było, gdy okazało
się, że w dzisiejszych czasach danie to jest drogie i uważane za
wykwintne. Następnie uczniowie ze wszystkich krajów prezentowali
wykonane przez siebie plakaty propagandowe. Z dumą możemy przyznać,
że nasz plakat zwyciężył ex aequo z węgierskim . Wtorek był
kolejnym intensywnym, lecz przyjemnym dniem. Przedstawiliśmy
interpretację wybranego przez nas utworu Miguela Hernandeza, a
następnie słuchaliśmy pieśni do słów poezji patrona w wykonaniu
uczniów z Hiszpanii. Po południu odwiedziliśmy Archiwum
Regionalne, gdzie posłuchaliśmy prezentacji na temat kolonii
organizowanych dla dzieci po wojnie a także obejrzeliśmy film na
ten temat. Przejmujące rysunki dziecięce ukazujące obraz wojny
niezwykle poruszyły nasze serca. W środę wszystkie państwa
połączyły siły. Mieliśmy okazję pracować w grupach
podsumowując w naszych pracach zdobyte dotąd wiadomości. Następnie
każdy z nas projektował własny rysunek inspirując się przy tym
dziełami dzieci oraz układając hasła nakłaniające do walki o
pokój. Czwartek był jednym z piękniejszych dni spędzonych w
Hiszpanii. Rano spotkaliśmy się z władzami miasta, po czym
pojechaliśmy do Orihueli – rodzinnego miasta Miguela Hernandeza.
Miasteczko to okazało się być niezwykle malowniczym i pełnym
pięknych zakątków. Zwiedziliśmy dom rodzinny poety, katedrę,
Muzeum Murów Obronnych a także, w drodze powrotnej , odwiedziliśmy
dzielnicę San Isidro, w której ściany wszystkich domów
przyozdobione są poezją Hernandeza i nawiązują do jego
działalności i życia. Na koniec tego pięknego dnia, w ramach
pożegnania, Hiszpanie zorganizowali dla nas uroczystą kolację,
która doskonale podsumowała nasz pobyt w Alicante. Piątek był
dniem rozstania – po pożegnaniu z miastem oraz naszymi partnerami
udaliśmy się na lotnisko, skąd o 7:30 wylecieliśmy do Krakowa.
Wyjazd do Alicante był dla nas niesamowitym doświadczeniem.
Pogłębiliśmy naszą wiedzę, zyskaliśmy wiele ciekawych
wiadomości, które pozwoliły nam popatrzeć na rzeczywistość z
nieco innej perspektywy, a także nawiązaliśmy mnóstwo nowych
znajomości, które mamy nadzieję, przetrwają bardzo długo. Nie
zapomnimy o naszej hiszpańskiej przygodzie i z niecierpliwością
wyczekujemy kolejnych.
Ola Wiórkiewicz, uczennica klasy Ib LO
więcej zdjęć tutaj: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.487420468048263.1073741862.310572809066364&type=3
WIZYTA PARTNERSKA W BUDAPESZCIE – FOTORELACJA, CZERWIEC 2017
WIZYTA PARTNERSKA WE FRANCJI – fotorelacja, luty 2018
więcej zdjęć tutaj: http://szkola.tbg.net.pl/LO/Zdjecia_i_galerie/ERASMUS+%20FRANCJA/album/index2.html
WIZYTA PARTNERSKA W POLSCE W TARNOBRZEGU – fotorelacja, KWIECIEŃ 2018
RELACJA
W TELEWIZJI TARNOBRZEGZ MIĘDZYNARODOWEGO SPOTKANIA SZKÓŁ
https://liceummalyksiaze.pl/liceum-mk-w-mediach/