La culture POP art in Europe 2013 -2015
Ogólne informacje o projekcie
Wniosek
Kultura POP ART w Europie został pozytywnie przyjęty przez Komisję
Europejską.
Cel
projektu: określenie wspólnych wartości, które łączą uczniów
i nauczycieli z krajów Europy.
Zadania
wykonywane przez młodzież były bardzo różnorodne, związane
nie tylko z gromadzeniem i wykorzystaniem informacji, ale
łączyły się też z muzyką, tańcem, sztuką graficzną i innymi
środkami wyrazu.
Język
projektu to język francuski, który jest nauczany we wszystkich
placówkach partnerskich, ale również język angielski i niemiecki.
Koordynatorem projektu jest szkoła z Hiszpanii.
Partnerzy
TURCJA
Szkoła
turecka KOCAMUSTAFAPAŞA
İLKOKULU www.kmpilkogretim.k12.tr
znajduje
się w starej dzielnicy Istambułu. Placówka jest szkołą z
tradycjami i może poszczycić się wieloma wybitnymi absolwentami.
NIEMCY
GYMNASIUM
SOLTAU
http://www.gymnasium-soltau.de/
Szkoła
niemiecka Gymnasium Soltau (szkoła średnia od 5 do 12 klasy,
matura) oferuje edukację ogólną rozszerzoną. W czasie dwóch
pierwszych lat nauki uczniowie wybierają jeden z trzech kierunków:
język niemiecki/języki obce, matematyka/nauki przyrodnicze lub
historia/polityka/geografia jako główne przedmioty maturalne.
Języki obce nauczane w tej szkole to: język angielski, francuski,
łacina, rosyjski i hiszpański.
WŁOCHY
SCUOLA
SECONDARIA DI I GRADO "ANTONIO
CAPRARO" http://www.smscapraro.it/
Szkoła
włoska licząca 276 uczniów znajduje się na wyspie Procida,
leżącej w Zatoce Neapolitańskiej, w bliskiej odległości od
stałego lądu - zaledwie 3,4 km. Wyspa jest dziś dostępna dla
turystów, ale przez lata z uwagi na cenny mikroklimat trzeba było
mieć pozwolenie, by się na nią dostać.
PORTUGALIA
ESCOLA
E. B. 2/3 PROF. JOÃO FERNANDES PRATAS
http://www.a-e-s-c.info/
Szkoła
portugalska liczy 2500 uczniów. Znajduje się w mieście Samora
Correia, w sercu regionu Ribatejo, nad rzeką Taje, 35 km od Lizbony.
RUMUNIA
COLEGIUL
SILVIC BUCOVINA http://www.silvagrup.ro/
Szkoła
rumuńska znajduje się w mieście Kimpulung Mołdawski (Câmpulung
Moldovenesc), leżącym w górach, w pólnocno-wschodniej części
kraju, w regionie Bukowina, który słynie z klasztorów z XII-XIV
wieku, wchodzących w skład dziedzictwa UNESCO. Szkoła kształci
1100 uczniów w kierunku turystyki i leśnictwa. Są również klasy
o profilu filologicznym, kładące nacisk na naukę języków:
rumuńskiego, angielskiego i francuskiego.
HISZPANIA
CPI
ANTONIO FAILDE - koordynator
projektu http://www.edu.xunta.es/centros/cpiantoniofailde/
Szkoła
hiszpańska znajduje się w miejscowości Combeo, w odległości
kilku kilometrów od miasta Ourense. Szkoła liczy 332 uczniów;
wśród społeczności są uczniowie imigranci - przede wszystkim z
Ameryki Łacińskiej. Ourense leży w regionie Galicja, na wysokości
130 m n.p.m., wśród zalesionych, granitowych wzgórz, na
dawnym szlaku handlowym łączącym Kastylię z wybrzeżem Atlantyku.
Aktywność - wyjazdy - spotkania
Październik 2013
Socrates Comenius - pierwsze spotkanie szkół partnerskich w Budapeszcie
Pierwszy dzień pracy rozpoczęliśmy od krótkich prezentacji każdej ze szkół partnerskich i przedstawienia systemu edukacji w naszych krajach. Ustaliliśmy również harmonogram kolejnych spotkań nauczycieli i delegacji uczniów, które odbędą się w styczniu w Rumunii, pod koniec marca we Włoszech i na początku maja w Portugalii. Przyszły rok szkolny rozpoczniemy wizytą w Niemczech, a później wszyscy spotkamy się w Polsce. Razem z partnerami opracowaliśmy podział obowiązków dla każdej ze szkół oraz najbliższe zadania do wykonania, jakimi będą konkurs na logo projektu oraz stworzenie strony internetowej projektu oraz bloga dyskusyjnego na temat postaci i wydarzeń pop.
Mieliśmy
również okazję poznać najciekawsze miejsca w stolicy Węgier.
Spacerowaliśmy po Wzgórzu Zamkowym, zwiedziliśmy Parlament i
byliśmy w słynnych budapeszteńskich termach Szecheney. Budapeszt
nocą, widziany ze szczytu Góry Gellerta dostarczył nam
niezapomnianych wrażeń. Nasi węgierscy koledzy zabrali nas do
malowniczego miasteczka Szentendre. Jest to urokliwe miejsce z
krętymi uliczkamii kamieniczkami, gdzie dawniej mieszkali
uciekający od zgiełku miasta artyści. Można tu zwiedzić Muzeum
Ceramiki oraz… jedyne na świecie Muzeum Marcepanu. W Szentendre
próbowaliśmy również langosze - placków będących specjalnością
węgierskiej kuchni. Jada się je z serem i śmietaną.
Spędziliśmy
w Budapeszcie kilka owocnych dni. Mamy nadzieję, że nasi uczniowie
też będą mieć okazję poznać jego uroki dzięki bliższej
współpracy ze szkołą węgierską.
Grudzień 2013
Rozstrzygnięto konkurs na logo projektu Socrates Comenius
W etapie szkolnym konkursu na logo projektu Socrates Comenius zwyciężyła praca uczennicy klasy II b gimnazjum Kasi Moliszewskiej. Serdecznie gratulujemy Kasi, której logo weźmie również udział w kolejnym, międzynarodowym etapie konkursu. Spośród prac wykonanych w siedmiu partnerskich szkołach zostanie wybrane jedno, będące później oficjalnym znakiem projektu.
Luty 2014
Relacja z niezapomnianej wizyty w Rumunii
W
dniach 16-21 stycznia odbyło się w Rumunii drugie spotkanie szkół
partnerskich w ramach projektu Socrates Comenius. Wraz z
delegacją nauczycieli wzięły w nim udział licealistki: Anna
Błażuk, Emilia Sulik i Michalina Stachurska.
Nasza
rumuńska szkoła partnerska mieści się w mieście Câmpulung
Moldovenesc, położonym w malowniczym regionie Bukowina, słynącym
z XV i XVI-wiecznych „malowanych klasztorów”
wpisanych na światową listę UNESCO.
Pobyt
upłynął na ustalaniu kolejnych etapów pracy nad projektem,
prezentacjach uczestniczących delegacji, spotkaniu z dyrekcją
szkoły i władzami miasta oraz na rozmowach z nauczycielami
i uczniami, którzy zapoznali nas ze swoją szkołą. Tamtejsza
placówka kształci uczniów w kierunku leśnictwa i turystyki. Ma
klasy o profilu łowieckim i wędkarskim, ale również klasy
filologiczne kładące nacisk na naukę języków obcych. Uczniowie
chętnie pokazywali nam swoje pracownie, przygotowali prezentację na
temat Rumunii, przybliżającą walory geograficzne i kulturowe tego
kraju oraz wspaniały program artystyczny, ściśle związany z
tematem projektu - kulturą pop. Były piosenki, taniec oraz pokaz
mody, podczas którego wszyscy doskonale się bawili. W Câmpulung
został również rozstrzygnięty konkurs na oficjalne logo naszego
projektu.
W tajnym głosowaniu zwyciężyło logo zaproponowane
przez szkołę gospodarzy.
Mieliśmy
okazję poznać uroki Bukowiny. Zwiedziliśmy słynne klasztory, z
których jeden, w Voronet, nazywany jest Kaplicą Sykstyńską
Wschodu ze względu na imponujące malowidła na zewnątrz i
wewnątrz cerkwi. W pamięci utkwiła nam wizyta w muzeum
malowanych jaj, warsztacie ceramicznym oraz atelier tkackim. Nasi
rumuńscy partnerzy zorganizowali nam również przejażdżkę
bryczkami przy wtórach orkiestry uczniowskiej oraz pokaz tańców
regionalnych.
Wróciliśmy
pełni niezapomnianych wrażeń, na które złożyła się
ogromna gościnność nauczycieli i uczniów, bogactwo kulturowe i
przepiękne krajobrazy.
Kwiecień 2014
Krótkie „dolce vita” na wyspie Procida
W
dniach 20-25 marca odbyło się we Włoszech trzecie spotkanie szkół
partnerskich w ramach projektu Socrates Comenius. Wraz z
delegacją nauczycieli wzięłyśmy w nim udział i my, czyli: Julia,
Asia, Ala i Kasia.
Już
od pierwszego dnia podróży rozpoczęły się nasze przygody.
Okazało się, że bagaż jednej z nas zaginął w drodze z Monachium
do Włoch. Na szczęście nawet ta informacja nie potrafiła zepsuć
nam świetnego humoru. Zaś po rejsie promem w końcu dotarłyśmy do
celu, czyli na przepiękną wyspę Procida, która położona była
kilka kilometrów od Neapolu.
W trakcie naszego pobytu miałyśmy
okazję zwiedzić nie tylko Procidę, ale także urokliwe zakątki
Neapolu oraz niedostępną dla zwyczajnych turystów wyspę Vivara.
Włoscy
uczniowie zapewnili nam wiele różnych atrakcji na miejscu. Mogliśmy
oglądać wspaniałą paradę kultury POP oraz wziąć udział w
zajęciach artystycznych. Zwiedziłyśmy piękne, zabytkowe kościoły
oraz muzeum ozdób wielkanocnych. Nie zabrakło nam również okazji
na przekonanie się jak otwarci są ludzie z południa Europy.
Ich gościnność nas urzekła.
Dni
mijały nam szybko i nieubłaganie zbliżał się koniec naszej
wycieczki. Wróciłyśmy pełne niezapomnianych wrażeń, na które
złożyła się ogromna gościnność nauczyciel i uczniów, bogactwo
kulturowe i przepiękne krajobrazy. Te cudowne przeżycia oraz nowa
ilość energii pomogą nam w dalszych miesiącach nauki.
Grudzień 2014
Socrates Comenius - Niemcy 2014
25
września 2014 roku wyruszyliśmy na wymianę do Niemiec w
ramach programu Socrates Comenius. Wylot z lotniska w Warszawie
mieliśmy po południu, na miejsce dotarliśmy z samego rana.
Najpierw wylądowaliśmy w Monachium, a następnie polecieliśmy do
Hamburga. Nasza podróż nie dobiegła jeszcze do końca. Mieliśmy
bowiem zamieszkać u niemieckich kolegów w Soltau . Gdy
dotarliśmy na miejsce, byliśmy bardzo zmęczeni, ale szczęśliwi.
Po odebraniu bagaży udaliśmy się do ich domów.
Następnego
dnia zaczęliśmy realizować program projektu. Pierwszym punktem
było zwiedzanie szkoły. Poznaliśmy również
innych członków wymiany. Mieliśmy okazję zawrzeć nowe znajomości
z przedstawicielami poszczególnych krajów. Po zwiedzaniu budynku
udaliśmy się na program artystyczny, który przygotowali specjalnie
dla nas uczniowie gimnazjum w Soltau. Spektakl był przepiękny.
Widać było ogromne zaangażowanie młodzieży i radość z tego, co
robią.
Drugiego
dnia zwiedzaliśmy Hamburg. Przewodniczka opowiadała nam
ciekawostki dotyczące miasta, podziwialiśmy urokliwą architekturę,
wrażenie robiła Katedra Mariacka z 1806 roku, która pierwotnie
była siedzibą arcybiskupa Hamburga. Równie pięknie w
architekturę miasta wpisują pozostałe kościoły: św. Pawła, św.
Michała i św. Jakuba . Hamburg jest również jednym z największych
węzłów transportowych w Niemczech. Nie można zapominać, że to
miasto portowe. Po udanej lekcji historii mieliśmy czas dla siebie.
Popołudnie w Hamburgu minęło nam bardzo szybko. Drugą część
dnia spędziliśmy z naszymi niemieckimi kolegami.
W
niedzielę nadszedł najciekawszy punkt programu, czyli wycieczka do
Heide Parku. Jednak zanim nastał czas szaleństw po najlepszych
rollercoasterach na świecie, mieliśmy okazję podziwiać piękne
wrzosowiska. Fioletowe połacie zachwyciły każdego z nas. Nie
dziwi więc, że robiliśmy mnóstwo zdjęć. W końcu nadszedł
długo wyczekiwany moment. Jeździliśmy na takich kolejkach jak:
Screm, Statua Wolności, Limit czy Pustynny wyścig.
Ostatnią
atrakcją, która była przewidziana w planach programu był wyjazd
do miejscowych term. Wodne szaleństwa przyczyniły się do wielu
zabawnych sytuacji z naszymi niemieckimi kolegami.
Podczas
krótkiego pobytu w Niemczech zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc i
zabytków. Poznaliśmy zupełnie nam dotąd nieznane zwyczaje,
tradycje oraz kulturę. Zawarliśmy nowe znajomości oraz
podszkoliliśmy znajomość języka angielskiego i niemieckiego.
Żałujemy tylko, że nasza wymiana trwała tak krótko.
MAJ 2014
Obłok wspomnień z Portugalii
W
dniach 8-13 maja w miejscowości Samora Correia w Portugalii
odbyło się kolejne (czwarte) spotkanie szkół partnerskich w
ramach programu Socrates Comenius. Jego uczestnikami było wiele osób
z różnych państw, a nasze było reprezentowane przez czworo
uczniów i troje wychowawców.
Zaraz
po przylocie na krańce Półwyspu Iberyjskiego poczuliśmy
odmienność klimatu do jakiego przybyliśmy. Wietrzne i chłodne
poranki oraz noce przeplatały się z gorącymi dniami, co stanowiło
pewnego rodzaju urozmaicenie. Uczniowie (zarówno ci, u których
mieszkaliśmy, jak i inni) przywitali nas otwarcie, a uśmiech
dosłownie nie schodził im z ust. Pokazali nam swoje zwyczaje,
symbole, zaprezentowali krótki program artystyczny, a w kolejnych
dniach uczestniczyli z nami w zajęciach technicznych. Wprawdzie
nie mieliśmy okazji brać udziału w tamtejszych lekcjach, jednak
dzięki temu mogliśmy więcej czasu przeznaczyć na poznanie reszty
ludzi, którzy co krok otaczali nas, chcąc m. in. nauczyć się
języka polskiego.
Oprócz
placówki szkolnej zwiedziliśmy miasto Samora Correia, a w
dwóch kolejnych dniach Lizbonę i jej okolice. Dzikie,
oceaniczne plaże, zabytkowe budowle, parki i niezwykle
klimatyczne wąskie uliczki – to tylko niektóre z wielu
urzekających miejsc, które udało nam się „liznąć”.
Niektórzy z nas mieli okazję skosztować paru tradycyjnych
specjałów takich jak: bacalhau, pasteis czy nawet kontrowersyjnych
ślimaków, które na pewno wryły się dość mocno w pamięć.
Najciekawsze
jest to, że podczas tego krótkiego spotkania od każdej osoby
(również z innych państw) mogliśmy się czegoś nauczyć
i dowiedzieć o sobie. Chwile, które razem spędziliśmy, pokazały
jak podczas paru dni można się zżyć i zintegrować, nawet z
osobami z własnego kraju. Słońce, oceaniczna bryza, wspaniali
ludzie i urokliwe miejsca – czegóż więcej chcieć? Chyba nie
tylko ja mogę nazwać ten wyjazd najkrótszymi, lecz wyśnionymi
wakacjami, najlepszymi na jakich kiedykolwiek byłam.
Styczeń 2015
COMENIUSOWE MIKOŁAJKI
5
grudnia 2014 r. odbyły się w naszej szkole COMENIUSOWE MIKOŁAJKI.
Chcieliśmy przybliżyć wszystkim uczniom oraz rodzicom projekt
„Kultura pop w Europie”, który realizujemy wspólnie z sześcioma
szkołami europejskimi w ramach programu Comenius.
Ubiegły
rok obfitował w wiele projektowych zadań: zgromadziliśmy
informacje na temat muzyki pop oraz sztuki pop-artu, stworzyliśmy
blog tematyczny oraz wykonaliśmy makiety i plakaty związane z
kulturą pop. Każda ze szkół partnerskich miała również za
zadanie przygotowanie parady postaci pop. Delegacje naszych uczniów
gościły w Rumunii, Włoszech, Portugalii i Niemczech. Mieszkali w
domach swoich europejskich rówieśników, poznali ich miasta i
szkoły.
Podczas
COMENIUSOWYCH MIKOŁAJEK można było poznać bliżej szkoły
partnerskie oraz zobaczyć efekty naszej pracy z ostatniego
roku. Uczniowie, którzy brali udział w wyjazdach
zagranicznych, zaprezentowali prezentację zdjęć i opowiadali swoje
wrażenia..
Mamy
nadzieję, że zachęciliśmy uczniów do uczestnictwa w tego typu
projektach, gdyż jest to naprawdę ciekawe doświadczenie.