Szkoła Podstawowa

La culture POP art in Europe 2013 -2015

Ogólne informacje o projekcie

Wniosek Kultura POP ART w Europie został pozytywnie przyjęty przez Komisję Europejską. Cel projektu: określenie wspólnych wartości, które łączą uczniów i nauczycieli z krajów Europy.
 Zadania wykonywane przez młodzież były bardzo różnorodne, związane nie tylko z gromadzeniem i wykorzystaniem informacji, ale łączyły się też z muzyką, tańcem, sztuką graficzną i innymi środkami wyrazu.
Język projektu to język francuski, który jest nauczany we wszystkich placówkach partnerskich, ale również język angielski i niemiecki. Koordynatorem projektu jest szkoła z Hiszpanii.

Partnerzy

TURCJA
Szkoła turecka KOCAMUSTAFAPAŞA İLKOKULU  www.kmpilkogretim.k12.tr znajduje się w starej dzielnicy Istambułu. Placówka jest szkołą z tradycjami i może poszczycić się wieloma wybitnymi absolwentami.  

NIEMCY
GYMNASIUM SOLTAU  http://www.gymnasium-soltau.de/
Szkoła niemiecka Gymnasium Soltau (szkoła średnia od 5 do 12 klasy, matura) oferuje edukację ogólną rozszerzoną. W czasie dwóch pierwszych lat nauki uczniowie wybierają jeden z trzech kierunków: język niemiecki/języki obce, matematyka/nauki przyrodnicze lub historia/polityka/geografia jako główne przedmioty maturalne. Języki obce nauczane w tej szkole to: język angielski, francuski, łacina, rosyjski i hiszpański.  

WŁOCHY
SCUOLA SECONDARIA DI I GRADO "ANTONIO CAPRARO"   http://www.smscapraro.it/
Szkoła włoska licząca 276 uczniów znajduje się na wyspie Procida, leżącej w Zatoce Neapolitańskiej, w bliskiej odległości od stałego lądu - zaledwie 3,4 km. Wyspa jest dziś dostępna dla turystów, ale przez lata z uwagi na cenny mikroklimat trzeba było mieć pozwolenie, by się na nią dostać.

PORTUGALIA
ESCOLA E. B. 2/3 PROF. JOÃO FERNANDES PRATAS http://www.a-e-s-c.info/
Szkoła portugalska liczy 2500 uczniów. Znajduje się w mieście Samora Correia, w sercu regionu Ribatejo, nad rzeką Taje, 35 km od Lizbony.  

RUMUNIA
COLEGIUL SILVIC BUCOVINA http://www.silvagrup.ro/
Szkoła rumuńska znajduje się w mieście Kimpulung Mołdawski (Câmpulung Moldovenesc), leżącym w górach, w pólnocno-wschodniej części kraju, w regionie Bukowina, który słynie z klasztorów z XII-XIV wieku, wchodzących w skład dziedzictwa UNESCO. Szkoła kształci 1100 uczniów w kierunku turystyki i leśnictwa. Są również klasy o profilu filologicznym, kładące nacisk na naukę języków: rumuńskiego, angielskiego i francuskiego.

HISZPANIA
CPI ANTONIO FAILDE - koordynator projektu http://www.edu.xunta.es/centros/cpiantoniofailde/
Szkoła hiszpańska znajduje się w miejscowości Combeo, w odległości kilku kilometrów od miasta Ourense. Szkoła liczy 332 uczniów; wśród społeczności są uczniowie imigranci - przede wszystkim z Ameryki Łacińskiej. Ourense leży w regionie Galicja, na wysokości 130 m n.p.m., wśród zalesionych, granitowych wzgórz, na dawnym szlaku handlowym łączącym Kastylię z wybrzeżem Atlantyku.

Aktywność - wyjazdy - spotkania

Październik 2013

Socrates Comenius - pierwsze spotkanie szkół partnerskich w Budapeszcie

Pierwszy dzień pracy rozpoczęliśmy od krótkich prezentacji każdej ze szkół partnerskich i przedstawienia systemu edukacji w naszych krajach. Ustaliliśmy również harmonogram kolejnych spotkań nauczycieli i delegacji uczniów, które odbędą się w styczniu w Rumunii, pod koniec marca we Włoszech i na początku maja w Portugalii. Przyszły rok szkolny rozpoczniemy wizytą w Niemczech, a później wszyscy spotkamy się w Polsce. Razem z partnerami opracowaliśmy podział obowiązków dla każdej ze szkół oraz najbliższe zadania do wykonania, jakimi będą konkurs na logo projektu oraz stworzenie strony internetowej projektu oraz bloga dyskusyjnego na temat postaci i wydarzeń pop.

Mieliśmy również okazję poznać najciekawsze miejsca w stolicy Węgier. Spacerowaliśmy po Wzgórzu Zamkowym, zwiedziliśmy Parlament i byliśmy w słynnych budapeszteńskich termach Szecheney. Budapeszt nocą, widziany ze szczytu Góry Gellerta dostarczył nam niezapomnianych wrażeń. Nasi węgierscy koledzy zabrali nas do malowniczego miasteczka Szentendre. Jest to urokliwe miejsce z krętymi uliczkamii kamieniczkami, gdzie dawniej mieszkali uciekający od zgiełku miasta artyści. Można tu zwiedzić Muzeum Ceramiki oraz… jedyne na świecie Muzeum Marcepanu. W Szentendre próbowaliśmy również langosze - placków będących specjalnością węgierskiej kuchni. Jada się je z serem i śmietaną.
Spędziliśmy w Budapeszcie kilka owocnych dni. Mamy nadzieję, że nasi uczniowie też będą mieć okazję poznać jego uroki dzięki bliższej współpracy ze szkołą węgierską.

Grudzień 2013

Rozstrzygnięto konkurs na logo projektu Socrates Comenius

W etapie szkolnym konkursu na logo projektu Socrates Comenius zwyciężyła praca uczennicy klasy II b gimnazjum Kasi Moliszewskiej. Serdecznie gratulujemy Kasi, której logo weźmie również udział w kolejnym, międzynarodowym etapie konkursu. Spośród prac wykonanych w siedmiu partnerskich szkołach zostanie wybrane jedno, będące później oficjalnym znakiem projektu.

Luty 2014

Relacja z niezapomnianej wizyty w Rumunii

W dniach 16-21 stycznia odbyło się w Rumunii drugie spotkanie szkół partnerskich w ramach projektu Socrates Comenius. Wraz z  delegacją nauczycieli wzięły w nim udział licealistki: Anna Błażuk, Emilia Sulik i Michalina Stachurska.   Nasza rumuńska szkoła partnerska mieści się w mieście Câmpulung Moldovenesc, położonym w malowniczym regionie Bukowina, słynącym z XV i XVI-wiecznych  „malowanych klasztorów” wpisanych na światową listę UNESCO.  Pobyt upłynął na ustalaniu kolejnych etapów pracy nad projektem, prezentacjach uczestniczących delegacji, spotkaniu z dyrekcją szkoły i władzami miasta oraz na  rozmowach z nauczycielami i uczniami, którzy zapoznali nas ze swoją szkołą. Tamtejsza placówka kształci uczniów w kierunku leśnictwa i turystyki. Ma klasy o profilu łowieckim i wędkarskim, ale również klasy filologiczne kładące nacisk na naukę języków obcych. Uczniowie chętnie pokazywali nam swoje pracownie, przygotowali prezentację na temat Rumunii, przybliżającą walory geograficzne i kulturowe tego kraju oraz wspaniały program artystyczny, ściśle związany z tematem projektu - kulturą pop. Były piosenki, taniec oraz pokaz mody, podczas którego wszyscy doskonale się bawili. W Câmpulung został również rozstrzygnięty konkurs na oficjalne logo naszego projektu.
W tajnym głosowaniu zwyciężyło logo zaproponowane przez  szkołę gospodarzy.   Mieliśmy okazję poznać uroki Bukowiny. Zwiedziliśmy słynne klasztory, z których jeden, w Voronet, nazywany jest Kaplicą Sykstyńską Wschodu ze względu na imponujące malowidła na zewnątrz i wewnątrz cerkwi. W pamięci utkwiła nam wizyta w  muzeum malowanych jaj, warsztacie ceramicznym oraz atelier tkackim. Nasi rumuńscy partnerzy zorganizowali nam również przejażdżkę bryczkami przy wtórach orkiestry uczniowskiej oraz pokaz tańców regionalnych.   Wróciliśmy pełni niezapomnianych wrażeń,  na które złożyła się ogromna gościnność nauczycieli i uczniów, bogactwo kulturowe i przepiękne krajobrazy.

Kwiecień 2014

Krótkie „dolce vita” na wyspie Procida

W dniach 20-25 marca odbyło się we Włoszech trzecie spotkanie szkół partnerskich w ramach projektu Socrates Comenius. Wraz z delegacją nauczycieli wzięłyśmy w nim udział i my, czyli: Julia, Asia, Ala i Kasia.
  Już od pierwszego dnia podróży rozpoczęły się nasze przygody. Okazało się, że bagaż jednej z nas zaginął w drodze z Monachium do Włoch. Na szczęście nawet ta informacja nie potrafiła zepsuć nam świetnego humoru. Zaś po rejsie promem w końcu dotarłyśmy do celu, czyli na przepiękną wyspę Procida, która położona była kilka kilometrów od Neapolu.
W trakcie naszego pobytu miałyśmy okazję zwiedzić nie tylko Procidę, ale także urokliwe zakątki Neapolu oraz niedostępną dla zwyczajnych turystów wyspę Vivara.   Włoscy uczniowie zapewnili nam wiele różnych atrakcji na miejscu. Mogliśmy oglądać wspaniałą paradę kultury POP oraz wziąć udział w zajęciach artystycznych. Zwiedziłyśmy piękne, zabytkowe kościoły oraz muzeum ozdób wielkanocnych. Nie zabrakło nam również okazji na przekonanie się jak otwarci są ludzie z południa Europy. Ich gościnność nas urzekła.
Dni mijały nam szybko i nieubłaganie zbliżał się koniec naszej wycieczki. Wróciłyśmy pełne niezapomnianych wrażeń, na które złożyła się ogromna gościnność nauczyciel i uczniów, bogactwo kulturowe i przepiękne krajobrazy. Te cudowne przeżycia oraz nowa ilość energii pomogą nam w dalszych miesiącach nauki.

Grudzień 2014

Socrates Comenius - Niemcy 2014

25 września 2014 roku wyruszyliśmy na wymianę do Niemiec w ramach programu Socrates Comenius. Wylot z lotniska w Warszawie mieliśmy po południu,  na miejsce dotarliśmy z samego rana. Najpierw wylądowaliśmy w Monachium, a następnie polecieliśmy do Hamburga. Nasza podróż nie dobiegła jeszcze do końca. Mieliśmy bowiem zamieszkać u  niemieckich kolegów w Soltau . Gdy dotarliśmy na miejsce, byliśmy bardzo zmęczeni, ale szczęśliwi. Po odebraniu bagaży udaliśmy się do ich domów.
Następnego dnia zaczęliśmy realizować program projektu. Pierwszym punktem  było  zwiedzanie szkoły.   Poznaliśmy również innych członków wymiany. Mieliśmy okazję zawrzeć nowe znajomości z przedstawicielami poszczególnych krajów. Po zwiedzaniu budynku udaliśmy się na program artystyczny, który przygotowali specjalnie dla nas uczniowie gimnazjum w Soltau.  Spektakl był przepiękny. Widać było ogromne zaangażowanie młodzieży i radość z tego, co robią.
Drugiego dnia zwiedzaliśmy Hamburg. Przewodniczka   opowiadała nam ciekawostki dotyczące miasta, podziwialiśmy urokliwą architekturę, wrażenie robiła Katedra Mariacka z 1806 roku, która pierwotnie była siedzibą arcybiskupa Hamburga. Równie pięknie w  architekturę miasta wpisują pozostałe kościoły: św. Pawła, św. Michała i św. Jakuba . Hamburg jest również jednym z największych węzłów transportowych w Niemczech. Nie można zapominać, że to miasto portowe. Po udanej lekcji historii mieliśmy czas dla siebie. Popołudnie w Hamburgu minęło nam bardzo szybko. Drugą część dnia spędziliśmy z naszymi niemieckimi kolegami.
W niedzielę nadszedł najciekawszy punkt programu, czyli wycieczka do Heide Parku. Jednak zanim nastał czas szaleństw po najlepszych  rollercoasterach na świecie, mieliśmy okazję podziwiać piękne wrzosowiska.  Fioletowe połacie zachwyciły każdego z nas. Nie dziwi więc, że robiliśmy mnóstwo zdjęć. W końcu nadszedł długo wyczekiwany moment. Jeździliśmy na takich kolejkach jak: Screm, Statua Wolności,  Limit czy Pustynny wyścig.
Ostatnią atrakcją, która była przewidziana w planach programu był wyjazd do miejscowych term. Wodne szaleństwa przyczyniły się do wielu zabawnych sytuacji z naszymi niemieckimi kolegami.
Podczas krótkiego pobytu w Niemczech zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc i zabytków. Poznaliśmy zupełnie nam dotąd nieznane zwyczaje, tradycje oraz kulturę. Zawarliśmy nowe znajomości oraz podszkoliliśmy znajomość języka angielskiego i niemieckiego. Żałujemy tylko, że nasza wymiana trwała tak krótko.  

MAJ 2014

Obłok wspomnień z Portugalii

W dniach 8-13 maja w miejscowości Samora Correia w Portugalii odbyło się kolejne (czwarte) spotkanie szkół partnerskich w ramach programu Socrates Comenius. Jego uczestnikami było wiele osób z różnych państw, a nasze było reprezentowane przez czworo uczniów i troje wychowawców.    Zaraz po przylocie na krańce Półwyspu Iberyjskiego poczuliśmy odmienność klimatu do jakiego przybyliśmy. Wietrzne i chłodne poranki oraz noce przeplatały się z gorącymi dniami, co stanowiło pewnego rodzaju urozmaicenie. Uczniowie (zarówno ci, u których mieszkaliśmy, jak i inni) przywitali nas otwarcie, a uśmiech dosłownie nie schodził im z ust. Pokazali nam swoje zwyczaje, symbole, zaprezentowali krótki program artystyczny, a w kolejnych dniach uczestniczyli z nami w zajęciach technicznych. Wprawdzie nie mieliśmy okazji brać udziału w tamtejszych lekcjach, jednak dzięki temu mogliśmy więcej czasu przeznaczyć na poznanie reszty ludzi, którzy co krok otaczali nas, chcąc m. in. nauczyć się języka polskiego.
Oprócz placówki szkolnej zwiedziliśmy miasto  Samora Correia, a w dwóch kolejnych dniach Lizbonę i jej okolice. Dzikie, oceaniczne plaże, zabytkowe budowle, parki i niezwykle klimatyczne wąskie uliczki – to tylko niektóre z wielu urzekających miejsc, które udało nam się „liznąć”. Niektórzy z nas mieli okazję skosztować paru tradycyjnych specjałów takich jak: bacalhau, pasteis czy nawet kontrowersyjnych ślimaków, które na pewno wryły się dość mocno w  pamięć.  Najciekawsze jest to, że podczas tego krótkiego spotkania od każdej osoby (również z innych państw) mogliśmy się czegoś nauczyć i dowiedzieć o sobie. Chwile, które razem spędziliśmy, pokazały jak podczas paru dni można się zżyć i zintegrować, nawet z osobami z własnego kraju. Słońce, oceaniczna bryza, wspaniali ludzie i urokliwe miejsca – czegóż więcej chcieć? Chyba nie tylko ja mogę nazwać ten wyjazd najkrótszymi, lecz wyśnionymi wakacjami, najlepszymi na jakich kiedykolwiek byłam. 

Styczeń 2015 

COMENIUSOWE MIKOŁAJKI

5 grudnia 2014 r. odbyły się w naszej szkole COMENIUSOWE MIKOŁAJKI. Chcieliśmy przybliżyć wszystkim uczniom oraz rodzicom projekt „Kultura pop w Europie”, który realizujemy wspólnie z sześcioma szkołami europejskimi w ramach programu Comenius.
Ubiegły rok obfitował w wiele projektowych zadań: zgromadziliśmy informacje na temat muzyki pop oraz sztuki pop-artu, stworzyliśmy blog tematyczny oraz wykonaliśmy makiety i plakaty związane z kulturą pop. Każda ze szkół partnerskich miała również za zadanie przygotowanie parady postaci pop. Delegacje naszych uczniów gościły w Rumunii, Włoszech, Portugalii i Niemczech. Mieszkali w domach swoich europejskich rówieśników,  poznali ich miasta i szkoły.
Podczas COMENIUSOWYCH MIKOŁAJEK można było poznać bliżej szkoły partnerskie  oraz zobaczyć efekty naszej pracy z ostatniego roku. Uczniowie, którzy brali udział w wyjazdach zagranicznych, zaprezentowali prezentację zdjęć i opowiadali swoje wrażenia.. Mamy nadzieję, że zachęciliśmy uczniów do uczestnictwa w tego typu projektach, gdyż jest to naprawdę ciekawe doświadczenie.